Skip to content →

Vognmænd i opråb: Vi mangler en plan for at blive grønnere

Den eneste biogaslastbil i Aarhus ejes af Dania Connect. Foto: Karoline Fodgaard.

Der skal handles på den tunge lastbilstransport, hvis vognmændene skal nå den grønne omstilling inden 2030. Sådan lyder et opråb fra diverse vognmænd og eksperter. De ønsker klarer mål fra politikerne, som ikke har lagt rammebetingelser for dem.

Karoline Fodgaard Hansen

Klimakrisen buldrer derudaf. Det samme gør lastbilerne. Der driver CO2 ud af udstødningen på deres dieselmotorer, som forsvinder direkte op i atmosfæren. Det er der mange af de danske vognmænd, som gerne vil ændre på. De vil være grønne, så de kan sikre sig, at de er med til at nå klimalovens mål om 70 procent reduktion af CO2’en inden 2030.

Direktør for en af landets mange vognmandsfirmaer, Michael Gregersen, har en bitter smag i munden. Han vil være gerne være med i den grønne omstilling:

“Det er et rigtig grønt hjerte, som ønsker, at vi har en god planet til mine børn og børnebørn.“ 

Michael Gregersen er direktør for vognmandsfirmaet Alex Andersen A/S, som holder til i Odense. De er en af Danmarks førende transportvirksomheder, og nu vil de være grønnere. Derfor har de købt 8 biogaslastbiler, som er en gasteknologi, der allerede er udbredt i lande som Tyskland, Norge, Sverige og Holland.

Men Alex Andersen A/S er ikke ene om det grønne initiativ. HV-transport, som ligger i Herning, sukker også efter at komme i gang med en grønnere omstilling. De har netop investeret i deres første biogaslastbil. Direktøren for HV-transport, Poul Jørgensen fortæller:

“Vi vil jo gerne det, som folk vil. Nemlig klimaet. Og så vil vi selvfølgelig igang med det samme.” 

Brancheorganisationen “Dansk Transport og Logistik – Danske Vognmænd” (DTL) er i samme båd. Deres chefkonsulent Søren Büchmann påpeger, at deres medlemmer gerne vil være med på den grønne udvikling. Han fortæller:

Der er rigtig mange vognmænd, som er progressive på det her punkt. Og som rigtig gerne vil noget, hvis det kunne hænge sammen for dem.” 

 

HV-transports nye biogaslastbil, hvilket også er Danmarks første på 50 tons. Foto: Karoline Fodgaard

Grønne udfordringer
Det er ikke så ligetil at gå over til grøn omstilling, selvom man skaffer sig en biogaslastbil. I Danmark er det for mange vognmænd svært at få det til at fungere optimalt. Specielt økonomisk. De mener blandt andet, at danske politikere har sat en alt for høj afgift på biogassen. Infrastrukturen halter også, og der mangler optankningsmuligheder for biogaslastbilerne. Poul Jørgensen, direktør for HV-transport siger:

“Det er jo et kæmpe problem, at vi bliver beskattet hårdere end vi kører på diesel. Det skal jo helst ikke være dyrere at være grøn.” 

Ifølge Søren Büchmann, DTL,  handler det om, at der ikke er et konkurrencedygtigt alternativ til diesel i øjeblikket:

Det er dyrt at køre på gas og det er meget dyrere at køre på el. Og det med brint, det er jo heller ikke rigtigt slået an.” 

Tanken her kræver oftere opfyldning. Foto: Karoline Fodgaard

Selvom der findes flere alternative drivmidler end diesel til lastbiler som el, biogas og snart brint, så er det ikke så enkelt. Michael Gregersen, direktør for Alex Andersen A/S, mener, at det faktisk ikke er alle de grønne drivmidler, som er optimale:

I dag er el i tung transport slet ikke et alternativ. Rækkevidden på el-lastbiler er ikke tilstede.” 

El-lastbiler kan ikke tilbagelægge nok distance, og derfor er det udfordrende for en vognmand at investere i teknologien mener Poul Jørgensen. De kører altid med maksimal læs, og hvis de skal have el-batterier med, som vejer flere tons, så vil det ikke gå op økonomisk. Samtidig pointerer han, at de skal lade i flere timer midt på dagen: 

“Det dur ikke for os.” 

  • Biogas i en nøddeskal
  • En gas, som består af CO2 og metan. Det dannes, når organisk materiale rådner under iltfrie forhold.
  • Det er 100 procent biobrændstof, da det produceres uden foder- og fødevareafgrøder. 
  • En hurtig omstilling af transportsektoren kan resultere i, at der i 2030 kører 4.000 varebiler, 750 lastbiler og 300 rutebusser på biogas. Det vil give en CO2-reduktion på mere end halv million tons i 2030. 
  • Biogas kan lagres i gasnettet og anvendes, når der er behov for den. 
  • Kilde: Biogas Danmark

Biogassen vinder indpas
Både DTL, Michael Gregersen og Poul Jørgensen ser dog optimistisk på biogas som alternativ. Professor ved Institut for Grøn Teknologi, Henrik Wenzel, kan se fordele ved biogassen, men på sigt skal man gå over til el, når batterierne er stærke nok til det: 

“Det kunne være en ganske fornuftig ting at have sådan nogle gasdrevne lastbiler i en periode, imens vi alligevel er ved udfase de fossile brændstoffer. “

Desværre er der også hindringer ved biogassen. Afgiften på biogas er i dag for høj. Ifølge Biogas Danmark er afgiften 25 procent højere end afgiften på diesel. Jens Bo Holm-Nielsen, som er lektor ved Institut for Energiteknik ved Aalborg Universitet påpeger det samme:

“Det er dyrere på grund af afgiftsstrukturen. Der har man fx ikke afgiftsfritaget biogas.” 

Ifølge tal fra OK Erhverv, så er afgifts forskellen 1,07 kroner. Udfordringen ligger i, at biogasmotoren har et større brændstofforbrug end dieselmotoren, hvilket vil sige, at der skal bruges mere biogas til at køre 100 km end diesel. 

Biogas måles i kilo, fordi den ikke er flydende. Kilde: OK Erhverv



Infrastrukturen skal sikres
Den høje afgift er ikke den eneste hindring på vejen. Som det ser ud nu, så kan Danmark kun bryste sig af 17 tankstationer med biogas, hvilket ikke er nok, hvis man spørger vognmændene.

Et initiativ fra Bigadan, et af landets største biogasproducenter, er sat i gang. I løbet af sommeren 2021 vil der blomstre 4 nye biogastankstationer op langs motorvejene i Danmark. En i Horsens, Odense, Køge og en i Ishøj. 

Men kigger man imod vores nabolande, så har Sverige 188 tankstationer med biogas og Tyskland har 849. Det viser tal fra Natural & bio Gas Vehicle Association (NGVA Europe) katalog fra 2019, som er en europæisk sammenslutning, der fremmer brugen af naturlig og vedvarende gas. 

Uffe Sonne er direktør for terminaler og distribution i Arla. For ham at se har de nemt ved at komme til en tankstation med biogas i Ishøj. Men hvis de kommer ud på Midtsjælland eller Jylland, så vil det blive en større udfordring:

Vi ville ikke kunne finde nogle steder at tanke. Det er klart en forhindring, at infrastrukturen ikke rigtig er der.”

Han påpeger samtidig, at det vil være en begrænsning for de vognmænd, som investerer i biogaslastbiler. Michael Gregersen bakker ham op:

Udfordringerne herhjemme i forhold til biogassen, det er infrastrukturen. Det vil sige muligheder for, hvor vi skal tanke henne.”

Klarhed fra Christiansborg
Mangel på tankningsmuligheder, samt den høje afgift på biogassen gør, at vognmændene ikke tør satse på det alternative brændstof. For Michael Gregersen handler det også om klarhed fra Christiansborg:

For alt i verden, så er det vigtigst for os, at de beslutter sig for, hvilke alternative brændstoffer, de satser på.”

HV-transport med Poul Jørgensen i spidsen er enig. De har penge til at købe flere biogaslastbiler, men uklarheden fra politikerne holder dem tilbage. 

“Vi kan jo stå med noget materiale, som mister værdi. Derfor vil vi gerne presse på, så vi ved, hvad det er for noget, vi skal køre på.” 

Lektor Jens Bo Holm-Nielsen peger på, at det er politikerne, som skal sikre nogle bedre rammevilkår for transportbranchen, blandt andet med tiltag, som skal gør den tunge transport grønnere:

Politikerne kan give et lille incitament til at udbygge en tankningsinfrastruktur og så måske tilskud til de første 500 lastbiler.”

Manglen på vilje fra Folketinget
Spørger man Henning Hyllested, transportordfører for Enhedslisten, så er han enig i, at det er gået for langsomt på transportområdet:

Der har der ikke været den store vilje  fra folketinget og regeringen til for alvor at gøre noget for det her.” 

Han tilføjer, at det skal gå hurtigere, end det gør i øjeblikket. Der er blevet afsat alt for få midler til transportbranchen. Især hvis man vil nå en 70 procent reduktion inden 2030. Dog påpeger Henning Hyllested, at Enhedslisten ikke går ind for biogas, og de er heller ikke meget for at sætte afgiften ned. Specielt ikke hvis vognmændene forventer mere i tilskud. De ser hellere, at vognmændene begynder at benytte sig af el i stedet.

I Radikale Venstre er man heller ikke så meget for biogassen til den tunge transport. Det er for dyrt at producere, og det er en begrænset ressource. Transportordfører Rasmus Helveg mener, at det er for dyrt og en kortsigtet løsning:

“Det de siger er, at det er for dyrt lige nu at blive grøn, og derfor skal vi tage regningen, fordi de gerne vil være grønne.” 

Han understreger, at de gerne vil hjælpe, men at vognmændene selv kan betale sig til nogle løsninger. Samtidig vil han hellere have, at de bevæger sig over i noget, som er elektrisk og ikke biogas, som for ham at se, blot er en mellemløsning. 

I Konservative ser man anderledes på det. Her mener deres transportordfører, Niels Flemming Hansen, at man skal kigge på de faktorer, som tilgodeser vognmændenes behov, og herefter give støtte til det, som de gerne vil have. 

Der har været brug for en konkret plan til den tunge lastbilstransport, og han understreger, at afgiften på biogas skal ned. Hvorfor der ikke har været fokus på det noget før, begrunder han med:

“Jeg tror simpelthen, at det fordi, at politikerne ikke har været nok ude i virkeligheden.“

Published in Uncategorized

Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *